DARKENED
SCREEN

Constraints on Foreign
Journalists in China

eeeeeeeeee



PEN
AMERICA

The Freedom
to Write

DARKENED SCREEN
Constraints on Foreign Journalists in China

September 22, 2016
© 2016 PEN America. All rights reserved.

PEN America stands at the intersection of literature and human rights
to protect open expression in the United States and worldwide. We
champion the freedom to write, recognizing the power of the word
to transform the world. Our mission is to unite writers and their allies
to celebrate creative expression and defend the liberties that make
it possible.

Founded in 1922, PEN America is the largest of more than 100 centers
of PEN International. Our strength is in our membership—a nationwide
community of more than 4,000 novelists, journalists, poets, essayists,
playwrights, editors, publishers, translators, agents, and other writing
professionals. For more information, visit pen.org.

Cover photograph: Jewel Samad/Getty Images staff



CONTENTS

Introduction 4

Outline and Methodology 6

Key Findings 7

Legal and Regulatory Environment for Foreign Media in China 8
Sensitive Subjects: The News Coverage Context for Foreign Journalists
Two Cases: Bloomberg News and The New York Times 13

Government Harassment, Interference, and Other Pressures Against
Foreign Journalists 18

The Reaction of Media Organizations 33

Conclusions: A Shrinking Space for Foreign Journalism 37
Recommendations 39

Acknowledgments 41

Appendix: Requests for Comment and Interview Requests 42

Endnotes 48

n



INTRODUCTION

When President Obama descended to the tarmac for his
last official visit to China in early September, 2016, the
international news story was not just about the two global
powers’ complex relationship, nor about the sweeping
climate change accord that Obama and his Chinese coun-
terpart would soon sign. Instead, headlines were diverted
to a subplot. For what seasoned correspondents said was
the first time they could remember in years of travelling
with U.S. presidents, Obama’s travelling press corps was
barred from seeing and photographing the President’s
disembarkation from the plane.’ The journalists were kept
back behind a taut rope, with anyone who tried to duck
under it harshly rebuked by Chinese security agents.?
At one point, when a White House official attempted to
intervene on behalf of the White House press corps, a
Chinese official responded, “This is our country. This is
our airport.”* The unprecedented level of media controls
were maintained throughout the visit, with a promised
half-dozen slots for journalists to record Obama and Xi
taking a walk reduced to just two reporters.

In the last three decades, China has undergone the
fastest urbanization process in history, presided over the
rise of hundreds of millions of its citizens out of poverty,
and become the second-largest economy in the world
after the United States. Foreign journalists trickled into
mainland China in the late 1970s, after Deng Xiaoping im-
plemented economic reforms and opened the country up
to the world. Throughout the 1980s and 1990s, ambitious
journalists—many of whom were fluent in Chinese and
well versed in Chinese history and politics—descended
on Beijing and Shanghai to cover one of the world’s most
dynamic stories. Today, China draws journalists from the
world’s largest and most influential news organizations,
with nearly 700 accredited foreign journalists from more
than 50 different countries.> These foreign reporters serve
a vital role, reporting on the political, social and economic
stories with a degree of candor that would endanger the
livelihoods and lives of Chinese journalists. For even as
China has modernized its economy and opened up to the
world, the government’s commitment to strict domestic
censorship, both online and off, has remained steadfast
and its methods of control both powerful and innovative.

The situation for mainland Chinese journalists (not to
mention lawyers, academics and activists) continues to de-
teriorate under President Xi Jinping, who came to power
in 2012 as general secretary of the Communist Party.®
The Chinese government has long used a combination of
surveillance, legal restrictions and financial incentives to
either directly control local media or encourage self-cen-
sorship.” Xi Jinping has gone further in his attempt to con-
solidate his power and curb dissent in any form, leading
some to compare his tactics to Mao Zedong’s political

4  PEN AMERICA

For even as China has
modernized its economy
and opened up to the
world, the government’s
commitment to strict
domestic censorship,
both online and off, has
remained steadfast and
its methods of control
both powerful

and innovative.

purges. In February 2016, Xi conducted a well-publicized
tour of the country’s largest state media organizations,
ordering their journalists to pledge absolute loyalty to
the Communist Party.? In July, the Chinese government
adopted a strict approach to enforcing a previously poorly
enforced decree banning online companies from doing
their own original news reporting.” Chinese commentators,
reporters and publishers are increasingly forbidden from
reporting on stories the government considers “sensitive,”
such as the country’s stock market crash of 2015.° China
now ranks 176 out of 180 countries in the most recent Press
Freedom Index compiled by Reporters Without Borders."

China is also among the world’s biggest jailers of jour-
nalists. In 2015 it had the worst record globally, with 49
journalists behind bars, according to the Committee to
Protect Journalists.”? Even Chinese news outlets that used
to be outspoken have now been effectively contained,
according to media experts.”®

As the crackdown on domestic media continues, the
Chinese government also has strengthened its control over
the country’s narrative externally by sending more Chinese
state media reporters abroad, buying radio stations inter-
nationally—at least 33 radio stations in 14 countries are now
owned by state broadcaster China Radio International—
and establishing start-up news media companies abroad
that look and feel like independent news organizations but
are in fact controlled by the Chinese Communist Party.™

In addition, the Communist Party increasingly uses state



COURTESY OF MCMASTER INSTITUTE FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN COMMERCE

media not only to burnish its image, but also to attack its
critics. State media outlets publish a steady stream of news
stories and “expert” opinion pieces aimed at discrediting
human rights lawyers and other activists. The Communist
Party complements these derogative pieces with negative
cartoons and video footage aimed at both domestic and
foreign audiences.” Foreign journalists have also been
increasingly targeted by the state media and accused of
being agents of their governments or holding biased views
toward China.”

PEN America is gravely concerned by the Chinese gov-
ernment’s growing efforts to muzzle the foreign press. As
this report will demonstrate, foreign journalists face more
restrictions now than at any other time in recent history on
their freedom to report from the world’s most populous
country. In its most recent survey in 2015, the Foreign
Correspondents’ Club of China (FCCC),” a Beijing-based
professional organization for foreign journalists represent-
ing reporters from over 40 nations, reported that 96 per-
cent of respondents said conditions for foreign journalists
working in China almost never meet international press
freedom standards.® Thirty-three percent said working
conditions had deteriorated, and 44 percent said condi-
tions were about the same as in the previous year.” Not
a single respondent said conditions had improved since
the previous year. In the 2013 and 2014 survey, 70 percent
and 80 percent of respondents, respectively, reported that
conditions had worsened or stayed the same.®

Xinhua News Agency
Shanghai Bureau.

The constricted situation for foreign journalists work-
ing in China poses a threat to press freedom rights and
therefore to the world’s understanding of this rising
power and its global influence. Foreign journalists re-
porting in China provide an essential service, informing
the world about the individuals, ideas, developments
and trends shaping the world’s fastest growing economy,
largest single-country population and second-largest
military power. Information gleaned and analyzed by
foreign journalists forms the basis for critical decisions
in investment, diplomacy, global security, trade and the
environment. Given the strict controls on government
information, domestic journalism and academic scholar-
ship, the world has limited alternative sources that can
compensate for gaps and blind spots in international
news coverage of China. Moreover, foreign journalism
provides an essential window for Chinese citizens eager
to access information about their country and curious to
understand how China is understood globally. Despite
tight controls on information access, the use of virtual
private networks, travel abroad, and other avenues help
ensure that foreign coverage of China does permeate
inside, offering at least some Chinese citizens an alter-
native to information and vantage points proffered by
their government. The vital importance of foreign news
coverage for both Chinese citizens and for the rest of
the world underscores the risks posed by an increasingly
restrictive press freedom environment.

DARKENED SCREEN: CONSTRAINTS ON FOREIGN JOURNALISTS IN CHINA 5



OUTLINE AND
METHODOLOGY

This report aims to document and analyze the challenges
foreign journalists in China have faced since Xi Jinping
came to power in late 2012.

This report begins with a brief summary of Chinese
law and international human rights law, highlighting the
obligations of the Chinese government to uphold press
freedoms. This analysis includes a discussion of Chinese
regulations affecting foreign journalists; regulations af-
fecting Chinese access to foreign media; and regulations
affecting foreign media and Chinese internet access.

The second section of the report outlines topics, such as
stories about the wealth of top leaders and their families,
which can trigger negative reactions from the Chinese
authorities against foreign journalists. The third section
presents two case studies—one on Bloomberg News and
the other on The New York Times—that illustrate the Chi-
nese government'’s negative response to, and repercus-
sions against, critical foreign reporting.

The fourth section of the report outlines the various pres-
sures that foreign journalists and foreign media face. This in-
cludes the harassment that journalists themselves may face:
visa denials, monitoring, restrictions of press freedoms and
a hostile atmosphere. As well, Chinese news assistants can
be targeted for their work with foreign media, as can sources
who speak to foreign journalists. Foreign media companies
can face not only China’s “Great Firewall"—its system of
online censorship—but also cyber-attacks and other forms
of monitoring. The final section of the report comprises an
analysis of the way foreign media may choose to respond
to these pressures, and what variables may affect their re-
sponse. This section includes information on how Reuters
has increased the time and effort put into seeking Chinese
government responses to sensitive stories—a move some
of its employees consider to hinder timely reporting. The
section also explains the difference in what foreign media
outlets publish in Chinese versus English.

This report is based on a review of news stories and
reports from non-governmental organizations, as well as
in-depth interviews with 42 journalists in Beijing, Shanghai,
Hong Kong and elsewhere who cover China now or who

6 PEN AMERICA

Reading morning
newspapers in Shanghat.

have covered the country in the last few years. PEN America
also interviewed media experts and several Chinese news
assistants to foreign media outlets. PEN America conducted
interviews primarily in person but sometimes via Skype,
mobile telephone, WhatsApp or email. All interviews were
conducted between February and early September 2016.
Many foreign journalists requested anonymity, either be-
cause they did not have permission from their organizations
to give interviews, or (in at least two cases) because they
feared that appearing in this report could jeopardize their
resident journalist visas. All of the Chinese news assistants
who spoke to PEN America requested anonymity because
they were concerned the Chinese authorities would place
them under greater scrutiny or make their jobs more diffi-
cult. Given the serious concerns of those who requested
anonymity, we have left out identifying information for many
of our interview sources.

Additionally, PEN America reached out to foreign me-
dia outlets and to various Chinese government agencies.
While several media outlets responded, we received no
response from the Chinese government. This information
is further detailed in the Report Appendix.

COURTESY OF JAMES YEO



COURTESY OF JJ MERELO

KEY FINDINGS

Stories most likely to trigger reprisals from the Chi-
nese authorities are those the Chinese government
perceives to be critical of the Chinese economy or top
officials. In meetings with international news organiza-
tions, Chinese government officials have increasingly
demanded “balanced coverage” of economic issues.
However, access to accurate and up—to—date economic
data necessary to discern trends and assess economic
conditions is becoming more difficult. And previously
available expert sources on economic and business
issues are less willing to share information or opinions
with foreign media for fear of government reprisal.

The Chinese government’s campaign to stifle dissent
from lawyers, journalists and bloggers, feminists, labor
activists, and ethnic minorities since Xi Jinping came to
power in 2012 has made many Chinese citizens—espe-
cially those with government connections—increasingly
reluctant to serve as sources for international media.

Chinese officials increasingly perceive the foreign me-
dia as biased against China, and officials often view
journalists from countries such as the United States,
Britain, France and other democracies as fronts for
their governments.

The general working environment is becoming more
difficult for foreign journalists to navigate. This can be
seen through the aggression demonstrated by certain
officials and security officers in their treatment of for-
eign journalists and news assistants.

In response to pressure from China, some foreign me-
dia outlets appear to refrain from publishing stories
on their Chinese language websites that would anger
the Chinese government.

Xinhua News Agency
advertisement at Times
Square, New York.



LEGAL AND REGULATORY ENVIRONMENT
FOR FOREIGN MEDIA IN CHINA

The Right to Freedom of the Press Under
International Law
Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights
establishes that the right to freedom of opinion and of ex-
pression includes the freedom “to seek, receive and impart
information and ideas through any media and regardless
of frontiers.”” Article 19 of the Declaration is widely ac-
knowledged to constitute customary international law.?
Article 19 of the International Covenant on Civil and
Political Rights (ICCPR) contains a similar codification
of the right to freedom of expression, including the right
to freedom of the press.” The United Nations Human
Rights Committee, the body that provides authoritative
interpretations of the ICCPR’s provisions, has explicitly
recognized the value of a free press to an open society:

“A free, uncensored, and unhindered press or other
media is essential in any society to ensure freedom
of opinion and expression and the enjoyment of
other Covenant rights. It constitutes one of the
cornerstones of a democratic society. ... The free
communication of information and ideas about
public and political issues between citizens, can-
didates, and elected representatives is essential.
This implies a free press and other media able to
comment on public issues without censorship or
restraint and to inform public opinion. The public
also has a corresponding right to receive media
output.”

The United Nations Human Rights Committee has af-
firmed that the right to freedom of expression, as present in
the ICCPR, protects both the dissemination of news and the
process of newsgathering.? The Committee has also noted
that freedom of the press applies broadly, as journalism may
be performed not only by professional full-time reporters,
but also by “bloggers and others who engage in forms of
self-publication in print, on the internet, or elsewhere.”?
It has further acknowledged the increasing importance
of online media, urging parties to the ICCPR “to take all
necessary steps to foster the independence of these new
media and to ensure access of individuals thereto.””

Permissible Restrictions on Freedom of Expression
Under the ICCPR

Freedom of expression, including freedom of the press,
may be subject to certain restrictions under international
law, but these are strictly limited.?® Limitations on press
freedom implemented in the name of protecting public

8  PEN AMERICA

order must satisfy certain conditions, as the Human Rights
Committee has explained:

“Itis for the State party to demonstrate the legal basis
for any restrictions imposed on freedom of expression...
When a State party invokes a legitimate ground for re-
striction of freedom of expression, it must demonstrate
in specific and individualized fashion the precise nature
of the threat, and the necessity and proportionality of the
specific action taken, in particular by establishing a direct
and immediate connection between the expression and
the threat.”®

The Committee has further specified that “[t]he penal-
ization of a media outlet, publishers or journalists solely for
being critical of the government or the political social sys-
tem espoused by the government can never be considered
to be a necessary restriction of freedom of expression.”*

Under most circumstances, deliberate interference with
newsgathering violates international law. According to the
Human Rights Committee, restrictions on journalists’ move-
ments are rarely justified, and the Committee has noted
specifically that journalists’ access to “conflict-affected
locations, the sites of natural disasters and locations where
there are allegations of human rights abuses” should not
be restricted.® Furthermore, the Committee states that
attacks against journalists or others involved in monitor-
ing potential abuses of human rights, including physical
assaults, arbitrary arrests, threats, and intimidation, should
be “vigorously investigated” and the perpetrators should
be prosecuted.®

China’s Status Under the ICCPR

China became a signatory to the ICCPR in October of
1998. It has not yet ratified the treaty, despite promises
to do so, and therefore the ICCPR’s specific provisions
are not yet binding on China.3> However, as a signatory,
China has the obligation to act in good faith and to not
defeat the purpose of the treaty.>

The Right to Freedom of the Press Under
Chinese Law
Freedom of the press is a constitutional right within China,
with Article 35 of the 1982 Constitution declaring that
citizens enjoy freedom of speech and of the press.® De-
spite this, other laws lay out a strict censorship system for
publication within China, and carve out broad categories
as exempt from—or above—freedom of the press.

The Regulation on the Administration of Publishing,
introduced by the State Council in 20071, reaffirms the
supremacy of basic constitutional principles, including



press freedoms.’ Despite this, the Regulation creates
a wide series of prohibitions against different types of
content: Publications can be prohibited for “harming the
unity, sovereignty, and territorial integrity of the coun-
try,” “damaging the country’s reputation and interests,”

”ou

“disrupting the social order,” “harming social morality” or
other broad considerations.”

To cover topics that affect national security or social
stability, Chinese publishers must seek pre-approval from
the government.® In the late 1990s, the General Adminis-
tration of Press and Publication (GAPP) released a guide
further detailing which topics would routinely be censored:
these topics include former or current Chinese leaders,
significant historical matters or figures, and ‘problems’ of
nationality or religion.®

Additional laws passed in recent years—the 2015 Crim-
inal Law, the 2015 National Security Law, and the 2016
Anti-Terrorism Law*°—have spelled out additional penal-
ties domestic media outlets and social media users may
incur for violating vague or broad rules of speech and
conduct. The 2015 Criminal Law, for example, states that
“fabrication” of reports of danger or natural disasters can
be punished by up to three years imprisonment,* while
the Anti-Terrorism law defines terrorism broadly and pro-
hibits the dissemination of details of terrorist activities
that may lead to imitation and of “cruel and inhumane”
scenes, raising the concern that it could be used to crimi-
nalize publications or political speech.*? The 2015 National
Security law expands the definition of national security,
further whittling down the free space for press.

Further, and as discussed within this report, vague
criminal provisions such as “picking quarrels and pro-
voking trouble” are regularly used to criminalize free
speech or publication.

Chinese Regulations Affecting Foreign Journalists
Foreign journalists and media companies operating in
China are subject to regulations that derive from at least
six government organizations that operate under the
State Council, China’s primary administrative author-
ity.** Through these regulations, the Chinese government
limits its citizens’ access to foreign news and constrains
the ability of foreign correspondents to gather and
disseminate information in and outside of China. The
regulations also serve to essentially ban Chinese citi-
zens from working as correspondents for foreign media
outlets. Although the first regulation affecting foreigners
reporting in China came into effect in 1981, the main reg-
ulations in effect today were adopted soon after the 1989
Tiananmen Square massacre. The rules have expanded
and evolved to cover the advent of the internet and to
reflect the rise in the number of foreign correspondents
over the last three decades.

In the spring and summer of 1989, foreign journalists
played a vital role in documenting and communicating

to the world the Tiananmen Square demonstrations and
the People’s Liberation Army’s violent suppression of the
protests, during which hundreds of students and ordinary
citizens died in and around the square.* The foreign cov-
erage fueled widespread international criticism of the
government response.“ Against the backdrop of negative
international news coverage of Tiananmen, and in order
to better regulate foreign journalists’ activities, in January,
1990, the State Council issued the Regulations on For-
eign Journalists and Permanent Offices of Foreign Media
Organizations (“the Regulations”), a decree that set out
the basic rules for international news organizations and
journalists that continue to govern today.#” The Regulations
categorized journalists into long-term resident journalists
(those who stay in China for more than six months) and
short-term visiting journalists (those who stay for less than
six months). The Regulations also established the process
for foreign journalists to obtain press credentials, visas,
and residency permits.*® They also kept in place an existing
rule that foreign journalists must obtain permission from
the government of a particular regional jurisdiction before
reporting in that area or before interviewing Chinese citi-
zens within the area.®

During China’s bid to host the 2008 Olympic Games,
journalist groups and human rights organizations hoped
to use the Olympics as leverage to press the Chinese to
give reporters broad and unfettered access to cover the
games, and to allow open reporting on China thereaf-
ter.® In its bid, the Chinese government pledged that it
would enact reforms to ensure press freedom and human
rights in China, and assured the International Olympics
Committee that conditions for journalists in China would
meet international standards.® In January 2007, then Prime
Minister Wen Jiabao signed a temporary decree to allow
foreign journalists to travel freely within the country and
conduct interviews so long as the interviewees gave con-
sent.”? In October 2008, the State Council promulgated
a new regulation—the Regulations on News Coverage by
Permanent Offices of Foreign Media Organizations and
Foreign Journalist—to replace the 1990 decree and made
this provision regarding expanded access permanent.>

Advocates hoped these measures would open up re-
porting on China for foreign reporters and make their jobs
easier and safer, but Beijing failed to live up to its prom-
ises.’* According to a Human Rights Watch (HRW) report
issued in July 2008, foreign reporters said that Chinese
officials or their agents continued to harass, threaten or
detain them when they attempted to report on stories that
would “embarrass the authorities, expose official wrongdo-
ing, or document social unrest.”®According to the HRW
report, at least ten reporters told the Ministry of For-
eign Affairs (MOFA) they had received death threats and
had not received help in investigating these threats. PEN
America interviews with long-time China correspondents
confirmed these violations and most reporters told PEN

DARKENED SCREEN: CONSTRAINTS ON FOREIGN JOURNALISTS IN CHINA 9



America the change in the regulations never translated
into changes in reality. For example, reporters told PEN
America that local officials continue to ignore—or are un-
aware—of the 2008 decree and detain or otherwise harass
them when they travel outside Beijing or Shanghai.

And although the 2008 rules lifted some restrictions,
they kept intact or added others. For example, the Tibetan
Autonomous Region (TAR) was not covered under the
new rules, and journalists are still required to apply for
permission with the TAR Foreign Affairs Office before
entering the region.® In addition, as detailed below in this
report, the 2008 decree also restricted what Chinese na-
tionals can do for foreign media to “auxiliary work” such as
translating, arranging interviews, and organizing trips. Such
prohibitions operate to prohibit Chinese nationals working
for foreign outlets from holding the title “reporter.”s

Chinese Regulations Over Access to Foreign Media
The Chinese government goes to great lengths to limit
Chinese consumers’ access to foreign media, imposing
strict regulations on publication and dissemination of
foreign-generated news within China. To limit access to
printed materials, Chinese law bans the publication and
printing of foreign newspapers and magazines for sale do-
mestically in China. People in China can only buy a limited
selection of imported, high-priced foreign newspapers and
magazines through government-sanctioned companies
and at selected locations, such as international hotels.5®

Regulations issued by the State Council bar foreign
companies from investing in the “publication of books,
newspapers, and periodicals” in China.>” Foreign news or-
ganizations cannot engage in their own publishing activities
in China without a Chinese partner. Chinese periodicals
can reprint content from foreign periodicals with appro-
priate copyright licensing and with government approval.®©

In 2004, officials at the General Administration of Press
and Publication (GAPP) announced a change of rules that
would allow the printing of some foreign newspapers
within China, but would continue to limit their distribution
domestically.® Some in the foreign media welcomed the
announcement, considering it a concession by the Chi-
nese government to the international publishing industry
inspired by the upcoming 2008 Beijing Olympic Games.®?
However, the plan was scrapped in 2005 after the “color
revolutions” in Ukraine, Georgia and Kyrgyzstan, wherein
authoritarian governments were toppled by popular re-
volts.®* The head of the GAPP explained to the Financial
Times that “the ‘color revolutions’ were a reminder not to
let saboteurs into the house and that the door must be
closed, so we have closed it temporarily.”®* To date, the
intended plan has not been reinstated.

10 PEN AMERICA

Foreign Media and Chinese Internet Access

The advent of the internet initially promised to provide
Chinese citizens a new, convenient and affordable way to
access all manner of information, including foreign news
media. However, China has maintained extraordinary levels
of control of the internet. China employs the world’s most
sophisticated system of internet censorship. Many com-
panies, such as Google and Facebook, do not operate in
China, because they cannot or are unwilling to comply with
the restrictions. The government often blocks foreign news
sites, especially those sites that offer Chinese-language
versions. Although some foreign news sources, such as
the Financial Times English- and Chinese-language sites,
are readily available (FT Chinese recorded 2.4 million reg-
istered readers in China as of August 2015) many other
foreign news sites are blocked by China.®s Journalists and
press freedom advocates are also concerned that a new
round of restrictive digital media laws will further curtail
online access to foreign news.

In February 2016, the Ministry of Industry and Infor-
mation Technology (MIIT) and the State Administration
of Press, Publication, Radio, Film and Television (SAP-
PRFT) (which resulted from the merger of the GAPP
and the State Administration of Radio, Film, and Tele-
vision) released new rules stipulating that companies
with foreign ownership of any kind “shall not engage in
online publishing services” in China.®® Under this new
provision, foreign-invested companies can, with govern-
ment approval, work with Chinese companies to produce
online content.”” However, the published content must
be hosted on servers inside China, which could sub-
ject the content to Chinese censorship and domestic
laws.®® Foreign news outlets’ online publishing activities
are currently not technically carried out in China, since
their servers are all outside of the mainland.®® But it is
unclear whether the new rules will only be applied to
China-based servers or will include sites aimed at users
in China.’® As far as PEN America is aware, no foreign
news media outlet has publicly reported new problems
since these rules came into effect in March 2016.

In March 2016, the MIIT posted a set of proposed new
rules that would require all websites with “network access”
in China to have domain names registered in China.”" Doing
so could potentially allow Beijing even greater control over
internet access, as only registered—and therefore govern-
ment-approved—sites would be accessible within China.”?
It is unclear whether this rule would require foreign news
organizations to register a separate local Chinese domain
for their websites, but advocates worry it could allow the
Chinese government more control over the content for-
eign news media produce for their Chinese audience.”?



SENSITIVE SUBJECTS

The News Coverage Context for
Foreign Journalists

The Chinese government’s system of pre-publication cen-
sorship for domestic news clearly indicates that certain
subjects are seen as particularly sensitive. Although the
Chinese government does not publicly acknowledge any
topic of news coverage to be off-limits entirely for foreign
news media, journalists told PEN America that particular
topics are likely to elicit reprisals from authorities. The
most sensitive stories are those that expose the wealth of
senior leaders or their families (as outlined below in this
report in the case studies of Bloomberg News and The
New York Times) as well as stories that describe President
Xi Jinping in terms officials deem unflattering.

China-based journalists told PEN America that the Chi-
nese government has become increasingly displeased
with the international media’s coverage of President Xi,
particularly stories that compare Xi to Mao Zedong or
attempt to describe Xi's domestic support as a cult of
personality. “[The government has] become so much
more sensitive over the last three years about reporting
on the leadership,” said one Beijing-based bureau chief,
“particularly about reporting on Xi Jinping. It approaches
a kind of Chinese version of lése-majesté,” the bureau
chief concluded, referring to laws that ban insults against
a country’s king.”

Tom Mitchell, the Beijing Bureau Chief at the Financial
Times, told PEN America that in February, after the FT
published a story that referred to Xi Jinping as the “core”
of the Chinese Communist Party, MOFA officials called
one of Mitchell’s colleagues (Mitchell was on leave) and
requested the newspaper not refer to Xi using such ter-
minology.”® The term “core” had, in the minds of Chinese
officials, become associated with the claim that Xi was
governing based on a cult of personality; such cults of
personality are not tolerated within the Communist Party.”
Mitchell said other news agencies whose articles spoke
about Xi as the “core” of the Party were also summoned
by MOFA.”7 In fact, foreign media reports discussing Xi
as the party’s “core” had actually lifted the term from an
article in China’s main state-owned newspaper, People’s
Daily, which had used it to describe Xi.”®

China-based foreign journalists and their news assis-
tants told PEN America that the Chinese economy has
become the latest area of coverage to pique Chinese of-
ficial sensitivities, especially since the stock market crash
in the summer of 2015. In meetings with international news
organizations, Chinese government officials have increas-
ingly demanded “balanced coverage” on economic issues.
Journalists told PEN America that in meetings with high-
level officials, the officials would criticize their economic

Journalists told

PEN America that in
meetings with high-level
officials, the officials
would criticize their
economic coverage as
too pessimistic

or unbalanced.

coverage as too pessimistic or unbalanced. “They are very
nervous about negative coverage of the economy,” said
one bureau chief of a Western new organization.”?

The first signs that the economy had become a newly
sensitive topic appeared in the spring of 2012, after a dip
in the Chinese stock market. Many in the financial indus-
try attributed the fall to short sellers who had alarmed
investors by using the information from corporate filings
to expose questionable Chinese corporate accounting
procedures.®® After the stock market fell, financial analysts,
traders and lawyers reported that local branches of the
State Administration of Industry and Commerce (SAIC)
had begun to limit access to corporate filings.®' Previously,
only lawyers could request the filings, which contained
information on company ownership as well as other de-
tails, including, sometimes, board members’ addresses
and phone numbers. But those lawyers often sold the
information to anyone who was interested—most usually
traders.®2The restrictions aimed to curb short selling, but
they posed a problem for business and economic report-
ers, journalists told PEN America. Some media outlets had
previously hired lawyers to provide them with corporate
filings—Bloomberg News and The New York Times relied
heavily on these types of documents when reporting their
articles on the wealth of the families of Xi Jinping and
Wen Jiabao.®

In November 2014, the process for obtaining corporate
filings improved somewhat when the SAIC launched the
National Company Credit Information System, which put
all of the information from corporate registries online,
eliminating the need to contact local branches in person.®

DARKENED SCREEN: CONSTRAINTS ON FOREIGN JOURNALISTS IN CHINA T



Previously willing sources, especially government
officials and academics, have become less willing to
share information or opinions with foreign media for
fear of reprisal. And some sources now refuse

to speak to foreign reporters at all.

At the time of this report, the system is accessible to in-
ternet users both inside and outside of China. However,
journalists said that corporate filings they get now are
sometimes missing crucial information. “You can get them
now, but they are a lot less useful,” one correspondent
based in Beijing told PEN America. “They are scrubbed
or less complete.”®

The situation for economic reporting worsened after
Chinese stocks plunged in June 2015. To stabilize the stock
market, the government pumped tens of billions of yuan
into the market through dozens of securities companies,
cut interest rates to a record low, limited short selling
with threats of arrest and suspended new company list-
ings.%°At the same time, the Chinese government restricted
state-controlled media from reporting on the stock market
crash and censored social media.®” The government or-
dered news organizations to trim coverage and tone down
the language in order to avoid pessimism.® All radio and
television stations received direct orders to, among other
things, “discontinue discussions, expert interviews, and
on-site live coverage,” of the crash and its aftermath and
not to “exaggerate panic or sadness,” or use “emotionally
charged words, such as ‘slump,” ‘spike,” or ‘collapse.”®

In August 2015, authorities arrested Wang Xiaolu, a re-
porter for the Beijing-based business magazine Caijing,
after he published an article saying the China Securities
Regulatory Commission was looking into ways for security
companies to withdraw funds from the stock market.?®
Authorities accused Wang of “fabricating and spreading
false information about securities and futures trade.””
Wang appeared on television soon after his arrest and
confessed to ‘sensational’ and ‘irresponsible’ reporting, in
a statement observers believe the government compelled
him to make.” Luo Changping, a deputy editor of Caijing,
concluded after Wang's ‘confession’ that the standards
for media censorship in China were “dropping lower on
everyone. Many journalists are saying that nowadays, there
is no media that is safe. Everyone lives in a comparatively
dangerous situation.”?

The crackdown on domestic media’s financial reporting
has caused difficulties for foreign journalists. Many jour-
nalists told PEN America that previously willing sources,

12 PEN AMERICA

especially government officials and academics, became
less willing to share information or opinions with foreign
media for fear of reprisal. And some sources now refuse
to speak to foreign reporters at all. “It would have been
very easy before to have somebody [discuss] criticism of
economic theory or tell you that economic reform has
been too slow. But | think that's become much harder,”
Hannah Beech, East Asia Bureau Chief of Time magazine,
told PEN America.” “Access to decision makers, to the
people who occupy key points in the policy-making pro-

”

cess, is almost non-existent now,” a correspondent for an
American news organization told PEN America.” Another
journalist said that sources were increasingly unwilling to
give “scoops” that might be traceable back to them and
were more aware that the government might be monitoring
their conversations.”

Some journalists told PEN America that obtaining even
the most basic government information is becoming more
difficult—a problem that has been cited more broadly since
Xi Jinping took office (Foreign academics, for example,
have recently discussed the difficulty in accessing local
government archives).” “| remember in the past there was
a time when | could just call up a government agency and
ask them for numbers, and they would just give them to
me,” one Chinese news assistant employed by a foreign
media company told PEN America.”® “Now | can't even get
numbers even if I've sent millions of faxes. They will just
not respond [even when it comes to] non-political, non-fi-
nancial [numbers], such as something to do with public
health, the one-child policy, the two-children policy or, for
example, even how many teens are playing football—those
kinds of statistics.”

The Chinese government also has warned local journal-
ists—who often provide tips to foreign reporters on sto-
ries they cannot write themselves—not to talk to Western
media outlets. In June 2014, SAPPRFT issued a notice to
Chinese journalists not to give any information they come
across in their research to foreign reporters.*® The direc-
tive said that Chinese journalists would face punishment
if they disclosed such information and required media
organizations to form non-disclosure agreements with

their employees.”



COURTESY OF NOEL HIDALGO

TWO CASES

Bloomberg News and
The New York Times

Since 2012, the struggles of two media companies that
operate in China have stood out as prominent examples
of the challenges foreign news organizations face in that
country. Both Bloomberg News and The New York Times
have had their websites blocked, their journalists harassed
and threatened, and visa applications for reporters denied
by Chinese authorities. The Chinese government has pun-
ished both outlets for publishing high-profile stories that
shed light on China’s political leaders. These two cases,
which illustrate the themes examined in this report, have
sparked debate about press freedom, self-censorship, and
how to deal with an increasingly assertive and repressive
Chinese government.

Bloomberg News

In June of 2012, Bloomberg News—the news subsidiary of
Bloomberg, L.P.—published an article revealing the vast
wealth held by the extended family of Xi Jinping, China’s
then vice president and heir-apparent to the presidency.”?
The story, written by Michael Forsythe, Shai Oster, Natasha
Khan and Dune Lawrence, exposed major assets worth
hundreds of millions of dollars tied to Xi Jinping’s relatives,
although it did not link any of this wealth directly to Xi or
his immediate family.'®

The timing of the article proved particularly problem-
atic for Xi, who would soon launch the most aggressive
anti-corruption campaign since the Communist Party took
control of China in 1949.°4 Xi's anti-corruption campaign
was widely viewed as being motivated by growing concerns
within the government regarding popular disapproval to-
ward Chinese government officials who were increasingly
seen as self-indulgent, greedy and corrupt.®s The image of
extravagant, corrupt leaders had fueled the Arab Spring
protests of 2010 and 201, putting the Chinese government
on notice of the risks for a government known for lavish
treatment of its officials and lack of transparency in its
financial dealings.*® This exposé of the Xi family thus fed
directly into characterizations of the Chinese government
that they regarded as increasingly problematic, or even
dangerous for the state.”

The Bloomberg News story was the first of its kind. No
other media outlet—foreign or Chinese—had delved so
deeply into the finances of a top Chinese leader’s family.
The article was published on June 29, 2012. Hours later,
Bloomberg News’ website became inaccessible in China.’®®
In a statement, Bloomberg speculated that the site’s in-
accessibility was in reaction to the article’s publication.™®

The backlash against the story was not confined to the
Bloomberg News site. The majority of Bloomberg LP’s

Journalists at the 2008
Beijing Olympics

revenues come not from its news operation, but from sales
of its data terminals that provide up-to-the-minute financial
information to banks and government agencies worldwide.™
China has only a few thousand of these terminals, out of
nearly 300,000 around the world, but the country rep-
resents a huge potential market for the terminal business.™
In fact, in late 2013, sales of Bloomberg financial terminals
in Hong Kong brought in more than half a billion dollars a
year for the company.™ Bloomberg LP requires a separate
license—in addition to its general news license—from the
Chinese government to run this terminal business.

Additionally, Bloomberg LP’s access to Chinese markets
adds value to its terminal business globally, given China’s
importance within the global economy. As one anony-
mous Bloomberg employee described in a 2014 interview,
Bloomberg had “bigger” concerns than selling terminals
within China. “Really it's about continuing sales all around
the world,” the employee explained, highlighting a partic-
ular pressure point, “if Bloomberg can’t promise having
the fastest inside info from China.”™

Before the Xi story even ran, prominent Chinese busi-
ness executives who had heard it was in the works began
quietly warning Bloomberg executives that publishing it
could harm Bloomberg LP’s relationship with China, ac-
cording to one former Bloomberg employee interviewed
by PEN America. At one point, the Chinese ambassador
to Washington met with Matthew Winkler—the founding
editor of Bloomberg News—and Bloomberg executives and
told them “bad things” would happen to the company if it
ran the story on Xi, and “good things” if the company did
not." The warnings made Bloomberg executives nervous,

DARKENED SCREEN: CONSTRAINTS ON FOREIGN JOURNALISTS IN CHINA 13



and some of them ordered changes to the story before
it could be published, the former Bloomberg employee
told PEN America."™ In addition, plans for a high-profile
launch of the story, including videos to accompany it, were
scrapped, the former employee said. After the story ran,
the Chinese government ordered state-owned companies
not to buy Bloomberg’s financial terminal subscriptions.™
Reporters and news assistants who worked on the piece
also came under pressure from Chinese officials or their
proxies. Chinese news assistants came under more scru-
tiny from public security officers, prompting the company
to relocate at least one Chinese researcher to Hong Kong,
two former Bloomberg employees told PEN America."”
Michael Forsythe, then based in Beijing and employed
by Bloomberg News, received threats, including a death
threat.™ Forsythe, who now works for The New York Times
in Hong Kong, told PEN America he is bound by a non-dis-
closure agreement with Bloomberg, which prevents him
from discussing issues related to his tenure there. In his
book, Age of Ambition: Chasing Fortune, Truth, and Faith
in the New China (2012), New Yorker reporter Evan Osnos
recounts a relevant anecdote: the wife of a Chinese pro-
fessor close to the Communist Party invited Osnos’ wife
to coffee after the story broke, and asked her to pass along
a warning to Forsythe that “he and his family can't stay in
China. It's no longer safe....Something will happen. It will
look like an accident. Nobody will know what happened.
He'll just be found dead.”™ Bloomberg investigated the
threat and determined Forsythe was not in danger.*®
Forsythe and his wife, along with their two sons, were in
Hong Kong when the story came out. They returned to Beijing
a few days later. While they were in Beijing, a manager from
Bloomberg's Hong Kong bureau told Forsythe there had been
threats against him and that he might be in danger.” Afraid
to stay in their apartment, the family moved to a hotel for
one night before leaving on a previously scheduled holiday to
Europe.”? During that holiday, Forsythe continued to receive
threats, as well as the message passed along by Osnos’ wife.
“We spent the whole summer talking to China experts about
whether it would be safe to return [to Beijing],” Forsythe's
wife, Leta Hong Fincher, told PEN America in an email. “In
the end, it was a conversation with a senior U.S. official that
convinced me that Mike would not actually be killed because
that would cause a huge diplomatic furor, and that the threat
was just an effort to scare us (successful[ly]). It was too late
to get the kids into a school in Hong Kong in late summer, so
although | was traumatized, | thought it was still okay to return
to Beijing and plan to leave the next summer, which we did."»
After the Xi story ran, Bloomberg began having trou-
ble securing journalist visas.”” Despite the repercussions,
Bloomberg News reporters received support from edi-
tor-in-chief Mathew Winkler to continue work on another
potentially explosive story exposing links between China’s
richest individual, entrepreneur Wang Jianlin, and top
Chinese leaders.

14 PEN AMERICA

But in October 2013, Winkler told reporters during a
conference call that the story would not run.” “If we run
the story, we'll be kicked out of China,” Winkler told the
reporters, according to The New York Times.” Reportedly,
Winkler compared Bloomberg’s presence in China with the
self-censorship undertaken by foreign news bureaus aiming
to remain active in Germany during Nazi rule, emphasizing his
desire to ensure Bloomberg’s continued presence in China.”’

Winkler and other top editors at Bloomberg News pub-
licly denied they had censored the Wang story, saying it
had not been ready for publication.”® Winkler told The
New York Times that the story—as well as another story on
the children of senior officials working for foreign banks—
was “still active.”?? While a story on the children of senior
leaders at foreign banks did in fact run in 2014, the focus
appeared to shift significantly, to relatives of leaders at
state-owned enterprises rather than the children of more
senior Party officials. The Wang story, as of the time of
this report, has not run.*® A former Bloomberg employee
who worked on both the Xi and Wang stories told PEN
America that some top editors began turning down other
story ideas on anything that might anger the top Chinese
leadership. “You knew what they wanted and what they
didn’t, but these [stories we pitched] were good stories
that should have been done,” the former employee told
PEN America. “So it was very frustrating.”

After Bloomberg News decided not to run the story,
several Bloomberg News reporters and editors resigned,
including Amanda Bennett, head of Bloomberg News’ in-
vestigative unit and Ben Richardson, an editor who worked
on the Xi and Wang stories.’™ Richardson said in an email
to journalist Jim Romenesko that he resigned “because
of how the company made misleading statements in the
global press, and senior executives disparaged the team that
worked so hard to execute an incredibly demanding story.”
Bloomberg then suspended Michael Forsythe, reportedly
on grounds that he was suspected of having leaked the de-
tails of the internal Bloomberg deliberations over whether
to publish the second expose on Wang Jianlin.’** With the
departure of key editors and reporters, the investigative
team previously led by Bennett was effectively dismantled.

The fallout over the Wang Jianlin story—or lack thereof—
came at the same time that Bloomberg News was increas-
ingly shifting its resources from investigative reporting to
short, bullet-point news that would be easily digestible to
traders using Bloomberg L.P.'s terminals.’® One anonymous
Bloomberg News employee, in a December 2013 article,
described the impetus for the change: For “the bankers
that run” Bloomberg L.P., Bloomberg News was seen as “a
redheaded stepchild that is a rounding error in the scheme
of things that is managing to create a lot of trouble.”¢

After finishing his three terms as mayor of New York
City and returning to the helm of Bloomberg L.P.,, Michael
Bloomberg took on those who criticized the company’s
China reporting— and was fairly explicit about the forces



“We get a lot of pressure, and the pressure has gotten
more intense given Bloomberg’s actions. They say,
‘Bloomberg does it, why don’t you?’”

at work. In January 2014, outgoing Bloomberg CEO Daniel
Doctoroff asked Bloomberg about his company’s news
coverage of China."” The former mayor reportedly re-
sponded, “If a country gives you the license to do some-
thing with certain restrictions, you have two choices: You
either accept the license and do it that way, or you don't
do business there.”*® He went on to say that Bloomberg
had nothing to be ashamed of and that “there are things
the press shouldn’t be doing and can't.”*®

Other Bloomberg L.P. executives have also acknowl-
edged that the company has made peace with the param-
eters for coverage set by the Chinese. During a question
and answer period after a speech he gave to the Asia
Society in Hong Kong in March 2014, Bloomberg L.P. Chair-
man Peter Grauer said that the company’s reporters were
“primarily writing stories about the local business and eco-
nomic environment, and you're all aware that every once
in a while we wander a little bit away from that and write
stories that we probably...should have rethought.”“° During
that same visit to Hong Kong, Grauer told Bloomberg jour-
nalists there that the sales team had done a “heroic” job
to repair damage done to the company’s relation with
Chinese officials after the Xi story and warned they should
not write any more articles like it.

It is notable that Bloomberg's official denials against
pulling the story due to political pressure seem to con-
tradict Michael Bloomberg’s and Grauer’s comments. Ben
Richardson, one of the Bloomberg News employees who
resigned in the wake of the cancelled Wang Jianlin story,
commented in a March 2014 interview that he could not
see how Grauer’s comments could be reconciled with
Bloomberg News’ denials.’?

A month after Grauer’s Asia Society speech, the Chinese
government began granting Bloomberg new journalist visas
for the first time since the publication of the Xi story in
June 2012. In April 2014, Shai Oster, who had worked with
Forsythe on both the Xi Jinping and Wang Jianlin stories,
received a temporary reporting visa to China.'3 In May,
reporter Clement Tan received a new resident visa to join
Bloomberg in Beijing.** Sources told PEN America that
the company has had no further trouble obtaining new
journalist visas for mainland China. However, Bloomberg’s
website remains blocked in China as of this writing.

In February 2015, Bloomberg News published a flatter-
ing profile of Wang Jianlin that did not contain relevant
information obtained by Forsythe and Oster during their
prior reporting on the entrepreneur. According to a

July/August 2015 story in Politico and confirmed by PEN
America in an interview with a former Bloomberg em-
ployee, senior Bloomberg editors deleted portions in the
draft story that addressed relations between Wang and
China’s political leaders.'*¢ Oster left Bloomberg in the
summer of 2016 to serve as the Asia bureau chief for The
Information, a subscription-only technology publication
based in San Francisco.

Journalists working for foreign news outlets in China
told PEN America that in their private conversations with
Chinese authorities, the officials have held up Bloomberg
News as a role model, insisting that if Bloomberg could
cooperate with the Chinese, other news organizations
could too. One Beijing-based correspondent told PEN
America that while Chinese authorities do not explicitly
name the media outlet, they make clear reference to it:
“Bloomberg now gets thrown in our faces as both a positive
and a negative example. When they were on the black list,
it was like, ‘you see what can happen,’ and now the line has
shifted to ‘once you get on that black list, you can see how
hard it is to get off it.”*® A Beijing-based correspondent for
another news organization told PEN America that Chinese
officials touted Bloomberg’s actions as an example of how
to compromise. “We get a lot of pressure, and the pressure
has gotten more intense given Bloomberg's actions. They
say, ‘Bloomberg does it, why don’t you?""4?

The New York Times

On October 25, 2012, The New York Times published
an exposé on the “hidden riches” of the family of Wen
Jiabao, China’s then prime minister.™ The Times’ Shang-
hai bureau chief, David Barboza, after examining corpo-
rate and regulatory filings, uncovered the vast wealth
accumulated by Wen'’s relatives—including his mother,
wife, brother and son—during Wen's time in office. The
story laid out in detail the extraordinary efforts that
were taken to conceal the relatives’ ownership stakes
as they accumulated shares of companies in industries
such as banking, jewelry, infrastructure and telecommu-
nications.”” Barboza told PEN America that days before
the story came out, high-level Chinese officials met with
him and his colleagues at The New York Times, demanding
The Times kill the story. At these meetings, the officials
warned that there would be serious consequences if
The Times published the story.s? Several hours after the
publication of the story, The Times’ English-language web-
site, as well as its Chinese-language site (launched only

DARKENED SCREEN: CONSTRAINTS ON FOREIGN JOURNALISTS IN CHINA 15



four months earlier), became inaccessible in China.s® In
a statement, The Times said the company had requested
the Chinese government restore access to its websites.
“We will continue to report and translate stories ap-
plying the same journalistic standards that are upheld
across The New York Times,” the statement said.™ The
two websites remain blocked to this day.

Like Bloomberg's reporters, David Barboza suffered
personally at the hands of Chinese authorities and security
officers for his exposé (which won the Pulitzer Prize for
international reporting in 2013). The harassment began
before the story ran and continued for years after publi-
cation, Barboza told PEN America. “After 2012, | had a lot
of problems. | was followed and tracked. | think there were
two or three people who were assigned to me,” Barboza
told PEN America.’ss

Barboza's home internet access was blocked several
times, and his New York Times email was hacked, forcing
him to create new email accounts at least six different
times.’s® At least twice, security officers stopped Barboza’s
car, saying they needed to conduct a routine ownership
inspection.’” One night, several security officers came to
his home and questioned Barboza and his wife.® At the air-
port, security personnel stopped Barboza's wife, a Chinese
national, before she flew, questioning her and inspecting
her bags.™ And Barboza and his wife also received death
threats—anonymous letters, emails and texts with photos of
the couple that said they would be murdered.”® Barboza
told PEN America that because of the harassment, he and
his wife felt “angry, frustrated, annoyed and worried” and
wanted to leave China.™

But Barboza did not leave, because The Times could
not replace him. Newly hired correspondents must first
apply for a visa at the Chinese embassy or consulate in
their home countries, and, after they arrive in China, they
must apply for a press card with the Ministry of Foreign

2 \When correspon-

Affairs or local foreign affairs offices.
dents switch news organizations, they also have to apply
for a new press card and a new visa that reflects their
new employer.®> According to the journalists whom PEN
America interviewed, the processing time typically ranges
from two to four months. But after the Wen story ran, the
Chinese Ministry of Foreign Affairs stopped issuing visas to
newly hired Times reporters assigned to postings in China.

In December 2012, The Times failed to obtain a visa for
its newly appointed Beijing bureau chief, Philip P. Pan (who
also served as the editor-in-chief of The Times’ Chinese
language website at the time), and newly hired Beijing
correspondent, Chris Buckley.®* Buckley, who had lived in
China since 2000, had left the Reuters Beijing bureau to
join The Times in September 2012, and The Times applied
for his new visa that month (it had applied for Pan’s visa
in March 2012). By December 31, the Chinese authorities
had not responded to Buckley’s visa request and his ear-
lier journalist visa from Reuters expired. He was forced

16 PEN AMERICA

President Xi Jinping
responded to the
question: “Let he

who tied the bell on the
tiger, take it off.”

to move to Hong Kong to cover China for The Times."> A
spokeswoman at the Ministry of Foreign Affairs said during
one of the ministry’s daily news briefings that they had not
rejected Buckley's visa application, but that they had not
processed it because the ministry had not been properly
informed of his employment change.’*®

On November 13, 2013, The Times published another
exposé involving the Wen family.” The story reported
that American bank JP Morgan Chase had paid $1.8 mil-
lion to a consulting firm run by Wen'’s daughter to help
the bank secure business in China. The story also noted
that in the two years it employed the daughter’s firm, JP
Morgan Chase did business with several Chinese compa-
nies at least partially owned by relatives of Wen Jiabao
or their co-workers.”® The Times did not consider holding
the story, Times reporters told PEN America, despite the
possibility it would exacerbate its visa troubles. At the
end of 2013, nearly two dozen journalists from The New
York Times and Bloomberg faced the prospect of having
to leave China after Chinese officials stalled their visa
renewal process.’?

During a visit to China in December 2013, U.S. Vice
President Joe Biden broached the topic of press visas
during a private conversation with Xi Jinping and publicly
criticized China’s record on press freedom in an address to
American businesses in Beijing, saying, “innovation thrives
where people breathe freely, speak freely, are able to
challenge orthodoxy, where newspapers can report the
truth without fear of consequences.”” Shortly after the
Biden visit, the Chinese government appeared to relent,
renewing the visas of Bloomberg journalists and several
New York Times reporters in time to prevent their de-
facto expulsion.

Reporter Austin Ramzy, who had joined The Times
earlier in 2013, was not one of the lucky ones. Ramzy was
not granted a new visa, and had to leave China in January
of 2014. The Ministry of Foreign Affairs spokesman said
that Ramzy had failed to cancel his previous visa imme-
diately after leaving his previous employer (Ramzy had
joined The New York Times from Time magazine’s Beijing
bureau), violating visa regulations. ”

The FCCC called China’s actions toward Ramzy and The
Times “disingenuous,” stating that the regulations were



COURTESY OF THOMAS GALVEZ

“Free internet” signs at
Pudong International
Airport, Shanghai

unclear and had not been applied to journalists in similar
situations.” The New York Times stated that they had
filed a visa application for Ramzy months before, and that
authorities only raised the issue of Ramzy’s previous visa
when The Times asked for an update on this application
in December.” Times reporters told the Financial Times
that the action against Ramzy was due to the Chinese
government’s “vendetta” against The Times.™

In November 2014, during a joint press conference held
by U.S. President Barack Obama and President Xi Jinping
during Obama’s visit to China, White House press secre-
tary Josh Earnest called on New York Times reporter Mark
Landler.”s Landler told President Xi that several U.S. news or-
ganizations had been denied residency permits and asked Xi
whether, “[in] the spirit of these reciprocal visa arrangements
that you've agreed to this week with business people and
students, isn't it time to extend that sort of right to foreign
correspondents who seek to cover your country?”

Xi replied to the question a bit later with two sayings:
“when a car breaks down on the road, perhaps we need
to get out of the car to see where the problem lies,” and
“let he who tied the bell on the tiger, take it off.”7¢ This
response was widely interpreted to suggest that the jour-
nalists had brought the visa restrictions upon themselves.””
In response to Xi's comment, The New York Times wrote,

“The Times has no intention of altering its coverage to meet
the demands of any government—be it that of China, the
United States or any other nation.””®

It was not until 2015—three years after The Times ran
its Wen Jiabao story—that the Chinese government finally
granted new journalist visas to The Times. In late 2015,
Buckley, the reporter who was forced to leave main-
land China in 2012, finally obtained a visa allowing him
to return to Beijing and reunite with his wife and young
daughter, both of whom had stayed behind.”® Around
the same time, Chinese authorities issued another Times
reporter, Javier Hernandez, credentials to enter the
country, marking the first time a new Times reporter
had received credentials in more than three years. Bei-
jing-based Andrew Jacobs and Shanghai-based David
Barboza, who had remained in their posts for four and
eight years respectively—extending their stays to ensure
continuity of coverage during the uncertain period for vi-
sas —finally left China at the end of the year. In June 2016,
the Chinese government granted Hong Kong-based Times
reporter Keith Bradsher a visa so that he could assume
the role of Shanghai bureau chief for The Times. With
Bradsher in Shanghai, The Times was able to increase its
total number of mainland-based reporters to ten for the

first time since the Wen story was published. ®°

DARKENED SCREEN: CONSTRAINTS ON FOREIGN JOURNALISTS IN CHINA 17



GOVERNMENT HARASSMENT,
INTERFERENCE, AND OTHER PRESSURES
AGAINST FOREIGN JOURNALISTS

In their conversations with PEN America, foreign jour-
nalists, media experts, and Chinese news assistants all
described an array of methods that Chinese officials use
to hinder the work of foreign journalists. These methods
include physical abuse, physical and online surveillance,
denying or threatening to deny reporters’ visas, restrict-
ing reporters’ access to certain areas of the country, and
harassment of sources and news assistants.

The Chinese government is not monolithic, nor is it
always centrally coordinated, in its approach to foreign
newsgatherers. PEN America found that different leaders
and agencies with various agendas act to hinder the for-
eign press—particularly when they feel it could harm their
particular interests. Sometimes, provincial-level officials
harass or attack foreign journalists in contravention of Chi-
na's own national laws and even the central government’s
directives. Different government institutions also compete
to influence and control the operations of foreign media
in China, at times issuing overlapping regulations. For ex-
ample, the SAPPRFT, the Cyberspace Administration of
China (CAC), and the Ministry of Industry and Information
Technology (MIIT) all have regulatory powers over foreign
news websites’ online publishing operations, and these
agencies have promulgated decrees that claim oversight
over the same outlets and issues.™

The impulse to ascribe all pressures against foreign jour-
nalists to the Chinese central government at large would
be overly simplistic. Taken as a whole, however, the variety
of pressures against foreign journalists, along with their
pervasive nature, demonstrate an atmosphere of constant
and severe constraint on accurate and impartial reporting.

Physical Violence, Intimidation, and Surveillance
Of the journalists interviewed by PEN America, most of
whom continue to report in China and some of whom
have left China recently, many said that within the last
four years they experienced physical abuse or other types
of intimidation from Chinese officials or their agents that
either interfered with their reporting or made them feel
unsafe. The interviews conducted by PEN America support
the findings of the FCCC, which published a 2015 working
conditions report in which 72 percent of journalists sur-
veyed reported interference or obstruction by police or
unidentified individuals while reporting, up from two-thirds
the year before.™

Though extreme forms of physical violence against jour-
nalists—such a